wtorek, 9 grudnia 2014

Ściąga z ikon designu

Rozszalałam się na dobre. Przez dwa lata napisałam zaledwie trzy posty, a teraz, w 2014 to już trzynasty post! Na pewno mają z tym coś wspólnego dzieci... Śpią, a ja mam czas robić to, co najbardziej lubię - obcować z pięknymi przedmiotami, choćby w formie wirtualnej.

Dziś będzie o trzech ikonach designu. Podobno najczęściej wyszukiwanymi w internecie w Polsce są:

1. Lampa karczoch zaprojektowana przez Duńczyka Poula Henningsena w 1958 roku:

 www.danishdesignstore.com

2. Słynne tzw. eames, czyli krzesło DSR projektu amerykańskiego małżeństwa Charlesa i Ray Eames z 1948 roku - pierwsze przemysłowo produkowane plastykowe krzesło:

 
www.vitra.com

3. Najstarszy w tym zestawieniu  fotel Barcelona  zaprojektowany na Wystawę Światową 1929 do pawilonu niemieckiego przez duet Ludwiga Miesa van der Rohe i Lilly Reich:

www.knoll.com

Co ciekawe, jak pewnie zauważyliście, projekty te powstały w połowie ubiegłego wieku, albo i wcześniej, a wciąż zdają się być bardzo nowoczesne.

Lampa karczoch (artichoke lamp) powstała dla restauracji Langelinie Pavillonen w Kopenhadze, w której wisi po dziś dzień. Jej autor, Poul Henningsen, zwany pierwszym architektem oświetlenia  fascynował się zależnością pomiędzy światłem a dobrym samopoczuciem człowieka. Wierzył, że ludzie nie powinni być wystawiani na działanie światła ze sztucznego źródła i dlatego skoncentrował się na projektowaniu lamp, które nie oślepiają. Lampa-karczoch składa się z 72 aluminiowych płatków, które pięknie rozpraszają światło. Jej wygląd jednoznacznie kojarzy się z warzywem, od którego pochodzi jej nazwa. Poniżej parę inspiracji. Ach ten duński sznyt! Zdjęcia pochodzą z pinterest.com.






Krzesło DSR, zwane także "Eiffel Tower chair" z uwagi na charakterystyczne nogi, powstało we współpracy małżeństwa projektantów Charlesa i Ray Eames z firmą Zenith Plastics na konkurs pod hasłem "Low-Cost Furniture Design" (projekt taniego mebla) organizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. Dziś nie jest bynajmniej tanie :)  Jest podobno bardzo wygodne, w co wierzę patrząc na jego organiczny i ergonomiczny kształt. To mój osobisty faworyt tego zestawienia. Czyż poniższe aranżacje nie są piękne? Ja jestem ogromną fanką tego krzesła. Wygląda świetnie w nowoczesnych, skandynawskich aranżacjach, ale widzę je też przy masywnym, tradycyjnym biurku. Zdjęcia z pinterest.com.







Fotel Barcelona nazwę zawdzięcza miejscu, gdzie zorganizowano Wystawę Światową w 1929 roku. Zaprojektowali go do pawilonu niemieckiego Ludwig Mies van der Rohe i Lilly Reich. W przeciwieństwie do krzesła DSR zaprojektowanego do masowej produkcji, od początku miał być luksusowy i wyjątkowy. Powstał z myślą o królewskiej parze Hiszpanii. Projekt inspirowany jest starożytnym Rzymem, co widać głównie w skrzyżowanych nogach fotela. Jednocześnie jest bardzo nowoczesny i oszczędny w formie. Niesamowity. Piękny. Zdjęcia z pinterest.com.







Na całym świecie produkowane są repliki tych cudownych projektów, dzięki czemu miłośnicy pięknych przedmiotów też mogą się nimi cieszyć. Nawet repliki nie są tanie, ale już bardziej w zasięgu ręki. Są często wykonane z najwyższej jakości materiałów, z dbałością o szczegóły. Zresztą sami zajrzyjcie na stronę firmy VOGA. Działa na rynku angielskim, gdzie meble można legalnie kopiować w 25 lat od pierwszej produkcji, o ile wyprodukowano co najmniej 50 sztuk danego przedmiotu. Reszta świata jest bardziej restrykcyjna, np. w większości krajów meble można legalnie kopiować dopiero w 70 lat po śmierci autora projektu. Oprócz tego, że oferują piękne meble i przedmioty dekoracyjne, to istna kopalnia wiedzy o ikonach designu i projektantach! Skatalogowana według przedmiotów lub projektantów. Ja sobie przeglądam i się uczę. I ta firma ma w swojej ofercie lampę karczoch, krzesło DSR i fotel Barcelona. Zapraszam do przeglądania, inspirowania i uczenia się!

Pozdrowienia,
Magda

Post powstał we współpracy z firmą VOGA.

11 komentarzy:

  1. bardzo ciekawe oświetlenie... dość oryginalne, ale nie dziwaczne

    OdpowiedzUsuń
  2. Kapitalne informacje podane w pigułce. Mam nadzieje, że będzie na blogu więcej takich i uzupełnię swoje luki w wiedzy;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Imponująco wygląda to pierwsza lampa

    OdpowiedzUsuń
  4. Lampa karczoch świetna :)

    A kiedy będą wyniki konkursu?

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawa ta lampa, podoba mi się. Interesujący kształt, ale nie przesadnie udziwniony. I co ciekawe, pasuje do wielu stylów i aranżacji. Ponadczasowa, tak jednym słowem.

    OdpowiedzUsuń
  6. super info o designie w pigułce!:) a lampy ekstra

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda to bardzo nowocześnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo mi się podobają te meble ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Najbardziej przemawia do mnie pierwsza propozycja. Właśnie tego szukam. Taka lampa idealnie by się wkomponowała w wystrój mojego mieszkania.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...